Blog 6 – Honingraat model toepassen bij YouTube

In deze blogpost zou ik willen uitvogelen wat het doel is van de sociale netwerksite google en hoe deze bereikt wordt. Dit ga ik doen aan de hand van het honingraatmodel.

Het honingraatmodel is een model wat je over sociale netwerksites heen kunt houden. In dit model komen de volgende punten aan bod; identiteit, aanwezigheid, relaties, conversaties, groepen, reputatie en delen. Identiteit heeft vooral te maken met het kunnen beheren van een persoonlijk account (zoals bij Facebook en Hyves). Aanwezigheid staat ervoor of de verschillende gebruikers kunnen zien of jij online bent (zoals bij Skype), maar ook waar zijn de gebruikers mee bezig. Relaties, dit geeft weer welke relaties de verschillende gebruikers tegenover elkaar hebben, zijn ze bijvoorbeeld familie van elkaar. Conversaties gaat over in hoeverre het medium de mogelijkheid geeft dialogen te voeren. Groepen geeft weer in hoeverre mensen bij elkaar gevoegd worden op basis van bijvoorbeeld hun interesses. Reputatie geeft aan of reputatie een rol speelt (denk aan datingsites voor singles met niveau…) en de gebruikers kunnen ook werken aan hun status. Dan tot slot delen, hiermee wordt bedoeld of het delen van teksten of afbeeldingen een punt is wat het medium stuurt.

Nu terug naar YouTube, dé site voor het uploaden van je filmpjes op dit moment. Laten we alle punten één voor één na gaan.

Identiteit: Op YouTube kan je een eigen account aanmaken maar ik ben niet van mening dat de site ernaar streeft dat gebruikers elkaar kunnen identificeren. Juist in YouTube ben je veel betrokken met onbekenden zonder dat je deze ooit zou hoeven te leren kennen.

Aanwezigheid: Ik denk ook niet dat het op deze website van belang is dat je bij kan houden of er iemand online is en wat diegene aan het doen is. Het gaat om de filmpjes die iemand upload en die kan je altijd zien, daar hoeft diegene niet online voor te zijn.

Relaties: Omdat je dus met onbekenden in aanraking bent denk ik dat het vrij weinig waarde heeft te weten met wie deze gerelateerd is qua familie e.d. Wel denk ik dat het bij YouTube interessant is dat je kan achterhalen op welke accounts iemand geabonneerd is, zo kan je van iemand te weten komen van welke muziek een gebruiker houdt en dit kan voor jou een bron zijn om achter het bestaan van nieuwe, leuke, filmpjes te komen. Maar ik weet niet of dit zo zeer met relaties te maken heeft.

Conversaties: Op YouTube kan je dialogen houden door middel van het reageren op een filmpje. Meestal zijn dit alleen losse reacties achter elkaar maar soms wordt er wel een dialoog in gevoerd. Ik ben niet van mening dat dit het belangrijkste punt is waar YouTube op inspeelt maar het is er wel één.

Groepen: Ik denk dat er op YouTube wel veel groeperingen gevormd worden, zo zijn er afspeellijsten met muziek die op elkaar lijkt. Niet zozeer groeperingen van mensen dus maar in de meeste gevallen van muziekgenres. Ook dit is niet het grootste doel maar wel één waar gebruik van gemaakt wordt.

Reputatie: Op YouTube ben je niet heel bewust bezig met het verbeteren van je reputatie en ik denk ook niet dat dit de insteek van YouTube is. Onbewust komt er wel reputatie aan te pas, ben ik van mening, want wanneer jou filmpje erg vaak bekeken wordt stijgt de reputatie van jou en het filmpje toch in ieders ogen. Ook kunnen andere gebruikers een filmpje liken of disliken, ik denk dat dit, zonder dat het de bedoeling is, toch veel met reputatie te maken heeft.

Delen: Natuurlijk kunnen filmpjes op YouTube gedeeld worden. (Op welke netwerksite kan je nou niet meer content delen?!) Misschien is dit ook wel het ‘hoofd’ punt waar YouTube op inspeelt. Uiteindelijk gaat het om de bekendheid van een filmpje (vooral voor artiesten die met een videoclip hun single te promoten hebben). Door het delen van filmpjes wordt er gezorgd voor meer bekendheid.

Op basis van de toegelichte punten denk ik dat het honingraatmodel van YouTube er als volgt uitziet:

YouTube honingraatmodel

Als grootste doel dus het delen (en daarmee bekendheid) en als middelen om daar te komen de conversaties en groepen. Als iets minder belangrijk speelt daarbij de reputatie die ik zie in de zin van aantal keer bekijken van een filmpje, wat heel erg aanslaat op bekendheid en als minst belangrijke punten zie ik aanwezigheid, relaties en identiteit omdat het bij deze social media site niet gaat om jou persoonlijk.

Yvonne van de Glind, JDE-D06
698 woorden

Bronnen:
http://www.hallofawesomeness.nl/crossmedia-college-4-social-media/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: