Blog 6 – Wat is co-creatie in crossmedia? (specifieke blog)

In dit blog willen we het graag hebben over het begrip co-creatie. We zullen duidelijk maken wat hiermee wordt bedoeld, waarom dit een speerpunt is van crossmedia en vervolgens zullen we eindigen met enkelen voorbeelden van co-creatie.

Wat houdt co-creatie precies in?
Co-creatie is een vorm van samenwerking waarbij alle deelnemers invloed hebben op het proces en het eindresultaat daarvan. Een voorbeeld is dat een bedrijf dat samenwerkt met de klant om een product of dienst te ontwikkelen. Er zijn overigens meerdere vormen van co-creatie mogelijk die we hieronder beknopt hebben beschreven:

Developer: De producent legt enkele ideeën op tafel en de consument maakt dan een keuze.

Mass customiser: De producent draagt een product aan. De consument kan dan vervolgens bepaalde onderdelen aanpassen. Meestal zijn dit dingen zoals de kleur, stijl etc.

Idea collector: Consumenten kunnen met ideeën komen en degene met het beste idee wordt dan in productie genomen.

Integrator: De consument wordt in meerdere fases van het ontwikkelingsproces bij betrokken. Dit is een intensievere samenwerking in verhouding tot de rest.

Facilitator: Hier speelt de consument de rol van (mede)schepper. Consumenten kunnen met ideeën/eigen ontwikkelde producten komen en soms wil de producent het product verder in ontwikkeling nemen.

Een aantal voorbeelden van co-creatie.
Het computerprogramma open-office is bij velen nog onbekend. Dit is een open-source project waarbij programmeurs vrijwilliger samenwerken puur voor de ervaring en beleving. Mensen van over de hele wereld werken hierbij samen om een goede maar gratis dienst te leveren.

Een tweede voorbeeld is het productiebedrijf van filmacteur en regisseur: Joseph Gordon-Levitt. Zijn productiebedrijf HitRecord werkt filmscripts uit met hulp van allerlei freelancers over de hele wereld die gespecialiseerd zijn in allerlei verschillende soorten technieken. (film, animatie, geluid, make-up, special effects etc.)

Waarom is dit een speerpunt van crossmedia?
Crossmedia gaat om interactie met je gebruiker. Je wilt je kijker, luisteraar, bezoeker, klant betrekken bij je concept. Als je rekening houdt met de feedback die je van hun zult ontvangen, verhoog je je kans op succes. Maar waarom zou iemand meedoen aan je concept? Waarom zouden ze hun vrijetijd op geven om jou, als bedrijf zijnde, te helpen. De makkelijkste manier is om ervoor te zorgen dat het niet “gratis” gebeurt. Denk maar aan het weggeven van een prijs. Kijk maar naar Facebook en Apple. Er is altijd wel iemand die een Apple reclame deelt en daarbij Apple product kan winnen. Juist omdat interactie door middel van onder andere social media zo belangrijk is geworden, is co-creatie een speerpunt van crossmedia.

We hebben zojuist in een notendop uitgelegd wat co-creatie inhoudt en hierbij twee voorbeelden gegeven die in de praktijk worden gebruikt. Het zou nu tevens duidelijk moeten zijn waarom dit een speerpunt is van crossmedia is. Mochten er onduidelijkheden zijn, stel gerust vragen door middel van te reageren op dit blog.

Martin Ristov, Thirsa Nijwening, Eric van de Langemheen & Awi Nijhof
JDE-D06 Communication & Media Design

Bronnen:
– http://www.hallofawesomeness.nl/crossmedia-college-2-vijf-speerpunten-van-een-crossmediaal-concept/
– http://nl.wikipedia.org/wiki/Co-creatie
– Basisboek Crossmedia Concepting (ISBN 9059317955)

 

7 comments
    • Jazeker, stel dat de consument mee moet werken aan de vormgeving van een nieuwe auto en na afloop zit er geen één design bij dat het bedrijf graag wilt hebben. Om die kans te verkleinen is het verstandig om als bedrijf zijnde richtlijnen aan te geven zodat de consument in een kader te werk kan gaan. Dit vergroot de kans van slagen.

  1. roxannedeleeuw said:

    Welke vorm van co-creatie wordt het meest toegepast?

  2. Is het bij Mass customiser niet zo dat het enkel voor de finishing touch geld. Consumenten zijn vaak erg verdeeld over welke kleur een product moet hebben. Dus is dat ook niet iets heel subjectief als het toch niet duidelijk om een product gaat?

  3. maxvdam said:

    Zou elk bedrijf een co-creatie moeten hebben?

    • Nee, er is geen vigerende wet of regelgeving waarin staat dat bedrijven moeten voldoen aan crossmediale speerpunten om zo deel te mogen nemen aan de markt. Cocreatie is slecht een strategische keuze om o.a interactie met de consument te vergroten.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: